Her er hemmeligheten! Gi det champagne eller sitronbrus… / Here is the secret…

Treet har mer enn 1200 kuler og ornamenter. 700 lys, 40 meter med sløyfebånd og nesten 100 meter med perlesnører.

Ja det er et grantre, slik gjør jeg det!

Gi det champagne, sitronbrus eller muserend, da holder alltid treet lenger sa min Mormor .  og hun hadde rett!
“Det er ikke mulig å forstå hvordan dette treet ser ut i virkeligheten når man har sett det på tv og blader” sier alle som ser det live. og det er nok dessverre slik. Det er vanskelig å gi det rette inntrykket, også fordi virkeligheten er så mye større…

How to make a perfect christmas tree. I whittle and insert branches where it is lacking. It draws water for a few weeks. I water with champagne or lemon soda as my grandmother taught me. The pictures show how I proceed with the decorations 🙂

 

 

Det finnes desverre ikke et perfekt grantre. Det må skapes selv!… Se detaljert prosessen: Jeg poder det til randen!

Her er treet jeg tar inn i år. Det kan godt være litt glissent. Jeg skal pode det til randen.

 

 

Bildene nedenfor:

1. Først sager jeg av mange grener på den siden som skal mot veggen. På den måten oppnår jeg mer plass i rommet!

2. Nå skal treet podes

3. og hver gren spikkes til en spiss. De må holdes fuktige. Ellers vil ikke porene trekke vann.

 

 

Bildene nedenfor:

4.  Da er grenene spikket ferdig.

5. Når dette er gjort tar jeg frem drillen og borrer hull alle steder i stammen der jeg synes treet trenger ekstra grener.

6. Her borrer jeg hullene!

 

 

Bildene nedenfor:

7. Grenene er ferdig spikket.

8. Nå stikker jeg alle grenene inn i hullene. De trekker nå vann i noen 4 uker, men begynner å drysse litt før de andre grenene.

9. Så dresserer jeg hele treet med en stor saks slik at det blir noe slankere.

 

 

Bildene nedenfor:

10. Nå er treet så tett man kan få det. Det er litt over 3 meter høyt og nederst har det en diameter på nesten 180 cm.

Nå binder jeg fiskesnor i grenen nederst og fører den opp til neste gren. Binder to knuter og tar den opp til

neste gren igjen og gjør det samme her. slik fortsetter jeg oppover og feste snoren til stammen øverst. Nå

står linjen i spenn og grenene synker dermed ikke til tross for den tunge pynten. Dette gjør jeg fra bunnen

på alle grenene fra nederst til ønerst.

 

11. Så tar jeg og henger 700 lys over treet. Hver og et festes ikke!

12. Deretter tar jeg på 40 meter med sløyfebånd på en egen måte.

 

 

13. En trakt med en slage føres inn i treet. Enden på slangen går akkurat nedenfor skruene på foten. Når jeg heller

i vann og sirklelyden stopper, da vet jeg at foten er full og at skruene IKKE står i vann! Dette er viktig da treet

lettere kan gå over ende… I tillegg er treet kjoret fast i veggen med med en ståltråd fra treet bort til en krok i

vinduskarmen.

14. nå henger jeg på over 1200 kuler og ornamenter.

15. Så henger jeg på metervis av perlesnører i et symmetrisk mønster.

 

 

13. Englehår blir lagt på i klaser.

14. Levende lys blir festet.

15. Stjernen settes på.

 

 

Jeg kommer tilbake med detaljbilder av pynten senere 🙂 Dessverre er bildet dårlig. vanskelig det med juletrær 🙁

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg