My May 17th national clothes

Forleden skrev Hjemmet Antikk og brukt at jeg er en form for samler…

Dette vedkjente jeg meg egentlig ikke, men jeg tror vi alle er det på ulike måter…

Utdrag fra artikkelen nedenfor. Innlegget er fra 28.04.16

For ved nærmere gjennomgang av min 17. mai garderobe må jeg nesten bare le. Selv trodde jeg at jeg hadde 3 bunader, men der viste seg at det egentlig er 4 stykker og i tillegg har jeg flere lederhosen jeg stadig har på med ut på kvelden. Jeg er jo født 50 % alpegutt 😄

Da jeg var 16 ønsket jeg å sy min egen bunad. Familien valgte Telemarksbunader  noe ofte Oslofolk gjør. Vi hadde også vårt fjellsted der og vi synes rett og slett bare at Telemarksbunadene er flotte 🙂

Jeg valgte å sy grønn jakke som også er det eldste. Hvit jakke er mer vanlig.

Frakken er et fantasidesign, med påmalte gullroser og krystaller.

Denne fantastiske samler bunad-Barbien fikk jeg kjøpt på nett for noen uker siden og er fra 1990. 😄 Amerikanerene har ikke helt skjønt det med norske bunader, men farvene står i hvertfall i stil til min bunad… 🙂 (Legg merke til at det som skal forestille søljen hennes, henger i et kjede nedenfor brystene hennes…) haha

…Senere har jeg designet en helt ny bunad som kun er et fantasi design.

Denne kombinerer jeg med rosa eller blått tilbehør og smykkene er store damesøljer i gull fra bl.a. Hardanger.

Tror det blir rosa i morgen ass 😄

Jeg synes det er viktig å poppe opp bunader med solbriller og kule vesker. Så damer, ikke la “Chanel” vesken ligge hjemme i morgen! 😄 Bunad kan også være kult og sexy 😜

I tillegg har det også blitt Sogn bunad, men den har jeg egentlig ikke har et bra bilde av…

Jeg har gått med både bunad og Lederhosen fra jeg var liten og Lederhosen ligger mitt hjerte spesielt nært da det er luftig og behagelig og det var min Far som tok det med seg inn i familien da han var fra Østerriket, men dessverre er han her ikke lenger med oss 😔

Håper alle får en flott dag i morgen! Ha en god 17. mai 🇳og for all del, ikke skaff dere mange bunader, da slipper man valgets kval! 😉

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg