I dag skulle han blitt 72 år!/ 10 years ago

 

 

I dag skulle jeg helle traneber-juice utover graven hans!  I dag skulle min far hatt bursdag. Det er 10 år siden han forlot oss grunnet kreft. 72 år ville du ha blitt! Han er så savnet, som det går an å savne noen! Det føles ikke som det var i går, slik alle skal ha det til å være. Nei, det har skjedd utrolig mye på de 10 årene og jeg har en veldig bevissthet rundt tid, som gjør at, uansett hvor gøy jeg har det, så føler jeg ikke at tiden går så raskt som andre andre føler den gjør. Eller mulig folk bare slenger seg på en klisje-“Skulle tro det var i går”. Uansett så savner jeg Far så utrolig mye. Han dro fra Østerriket i tennårene, utdannet seg i Sveist og satt Norge på kartet. Her slo han opp flere bedrifter og klarte å skape det få klarer. Han hadde bestemt før han dro at livet i alpene ikke hadde vært det beste for ham som barn, så dersom han selv fikk barn, skulle han aldri si nei til noe! Han fikk oss 3 og han svarte oss aldri nei til noe!!!, – det var det Mor som evt. gjorde 🙂 Da jeg var 3 år, sa min Mor til ham: “Sepp, vi må nok regne med at sigurd er homofil”: Da svarte ham med sin Østerriske aksent:” det er fantastisk, da slipper vi å miste ham til en sviger familie”, Som jeg elsket ham <3

 

Få måneder før far døde, satt han igjen en tranebær juice i mitt kjøleskap i Gabelsgate. den ble stående bakers i skapet til han var borte. Jeg satt den etterhvert i en pose for å bevare hans fingeravtrykk og bestemte meg for at jeg om 10 år skulle helle den over graven hans i Ris kirkegård.

Da jeg bodde i den leiligheten sørget jeg for at den bel oppbevart som gull og jeg har hele veien tenkt på den hver jul og hver bursdag Far har hatt. Da jeg i går skulle hente den og gjøre mitt rituale klart, var den borte. Kort fortalt så har en av mine leietakere kastet den i noe vedkommende trodde skulle hives. Dette skjedde kun for 14 dager siden 🙁  Jeg er helt ut av meg, har grått til Mor i tlf. flere ganger og stått inne på et lagerom jeg har og skreket!

Sånne små ting betyr så uendelig mye for meg!

Men min Mor fortalte meg at hun har flere spesielle vinflasker som ingen har rørt siden Fars bortgang, som fremdeles har hans fingeravtrykk, så nå skal jeg helle vin over graven hans stede :))

(Fingeravtrykkene er jo en fysisk del av ham:)

Gratulerer med dagen kjære Far, snillest av alle!

 

Mor, kvinnen i ditt liv 🙂 Du tok aldri blikket bort fra henne! Bare se!

 

 

Solbrent.. Slik husker vi deg godt. Mer nede i pumperommet til bassenget enn, oppe på land. Du skulle ta på solkrem, men det skulle jo bare ta 5 minutter…….   Mor hang stadig med armene, for å smøre deg 🙂

 

 

Du elsket alt som var elektrisk og spesielt båtene, bilene og maskiner du kjøpte. Saltvannet du ikke vokste opp med i Østerriket ble en favoritt:)

 

 

 

 

 

Far og min storesøster Charlotte

 

 

 

 

Some pictures of dad I have loved so much. He died of cancer 10 years ago 🙁

2 kommentarer
    1. Så flott at du ville dele dette med oss/meg. Din far var en flott fyr å det er så utrolig uendelig trist at kreften tok han bort fra deg og din familie så altfor altfor tidlig.
      Skrev dette bare for å vise min sympati å jeg syns fortsatt du er en fin fyr Sigurd.
      Mange gode trøsteklæmma fra meg Laila

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg