Pimp opp de drit kjedelige bunadene!  Gjør ALT, “som ikke er lov”…

 

Bruk det du har!

 

Noen tips! :Gjør den sexy!… Jeg skjønner godt at mange kvinner velger bort bunaden på 17. mai til fordel for en annen kjole ingen har lik!

Vi har mange flotte bunader,  men selv synes jeg at flere av dem, er så utrolig kjedelig. Så jeg skjønner godt at mange velger og ta på seg noe annet!  Men det er lov og åpne skjorten, la luften komme til og ikke se forknytt ut!

Da jeg var 16 år sydde jeg min første bunad- Øst-Telemark bunad med grønn jakke. Jeg vil skape stort sett alt jeg har rundt meg selv, så jeg svarte nei til en bunad fra husfliden. Familien min valgte Telemark. Det er ganske vanlig å velge når man er fra Oslo. Jeg synes min mor har en av de flotteste beltestakkene som er lavet og det hjalp ikke noe mindre da jeg så henne med Chanel-solbriller og fantastiske vesker til bunaden, hun har inspirert meg hele livet!

Min Telemarks bunad. Beklager de dårlige bildene 🙁

 

 

Nå er det 30 år siden jeg sydde den 🙂

 

 

Mitt råd til alle med bunad, fin eller ikke: Den kan bli dritfin uansett! 😉

1. Damer, dersom dere føler dere ikke har den mest spennende bunaden, bytt ut bunadskoene med noen sexy høyhelte-sko/ kanskje stiletter om du orker å gå rundt med dem…

(Skoletter, eller høyhælte sko med remmer er ALLTID FEIL til skjørt og kjoler, da de “kutter leggene” og gjør leggene “korte”!) Viktig at huden er åpen helt ned! 🙂

2. Gutter/ jenter- Bruk et fint armbånds-ur om du har det. Eller gjerne et fett uekte. Som kvinne ville jeg heller brukt et flott armbånd, helst noe ordentlig, hvis ikke kjør på med noe galskap fra Grønland.. Lol som passer i farvene til resten av bunaden og søljene.

 

“Bunaden” nedenfor er designet av meg. Det er ren fantasi! 🙂 Her kan jeg bytter fra rosa med blått…

 

 

3. SOLBRILLER ER ET MØST! Om de så er umoderne, spiller ingen rolle bare de syns og setter brikken over i´en!

 

Her har jeg tilsatt blått tilbehør! ”  Mine nesten 30 år gamle Oakley briller! De er tilbake i forretningene og de er fantastiske! :)))

 

 

4. Bruk gjerne en kul veske, det popper opp hele bunaden!

 

 

 

5. Til mine  bunader bruker jeg dame-søljer og helst i gull, (dersom fylket bunaden kommer fra har gull!)  Dame søljene er mye større og gjør seg mye bedre enn de beskjedene herre greiene, den tid er forbi for min del og har aldri vært der heller! Hehe

 

6. Kjøp en passende paraply. Selv har jeg paraplyer som matcher de ulike bunadene mine. På 17. mai har vi en tendens til at det ofte blir opphold, nok et eksempel på at Gud finnes! :-)), men det er fint å ha en paraply i bakhånd… som passer i farvene 🙂

Noen av mine paraplyer og skjerf:

 

 

7. Husk: 17. mai sløyfe bruker man (egentlig) ikke til bunad og denne regelen er den eneste jeg vil holde! Det ser bare uryddig ut! Men en en blomst i en av farvene som går igjen i bunaden, er ikke å forakte! 🙂

 

 

(På kvelden orker jeg ofte ikke å ha på meg bunaden, så siden min far var fra Østerriket, bruker jeg lederhosen. Også her har jeg byttet ut den tradisjonelle skjorten med en jeans-skjorte! 🙂

8. Skaff deg aldri mer enn en bunad! Da slipper du valgets kval! 😉 hehe

Håper alle får en fin dag når vår elskede 17.mai kommer!

Bunadene mine live: https://www.youtube.com/watch?v=EoePSW8EtsM

 

I usually write in English and yes, but now I don’t have time, so if you want some tips on how to pimp the bunad, use google translate 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg